WYPOŻYCZAMY SAMOCHODY

DLA CIEBIE, TWOJEJ RODZINY I FIRMY


ODBIÓR Z LOTNISKA

WROCŁAW, KATOWICE

Jeszcze dwa lata i podróż koleją z Opola do Warszawy zajmie 3 godziny

WYNAJEM NEWS

Zgodnie z obietnicami ministra transportu już za dwa lata będzie można dostać się z Opola do Warszawy pociągiem pędzącym 200 km/h, którego przejazd zajmie niecałe 3 godziny. Obecnie taka podróż trwa średnio 6 godzin. Przeważnie inwestycje tego typu wydają się być abstrakcyjne, ale tym razem zapowiada się, że jednak te modernizacje dojdą do skutku. Spowodowane jest to faktem, iż PKP dostało dofinansowanie z UE na rewitalizację linii kolejowych, a środki te musi wykorzystać do 2014 roku. W konsekwencji inwestycja będzie miała również na celu zmniejszenie czasu podróży między Opolem a Warszawą. 

Przejazd pociągiem typu TLK z Opola do Warszawy teraz zajmuje około 5- 6,5 godz, pociągiem typu InterCity zajmuje to około 5 godzin, co jest już ostatecznym minimum. Ma się to zmienić w ciągu dwóch lat, kiedy to powstanie tzw. Proteza Koniecpolska. Będzie ona odnogą Centralnej Magistrali Kolejowej, na której pociągi mogą rozpędzić się powyżej 120 km/h, łączącej Zawiercie z Warszawą. Ministerstwo transportu zapewnia, że to spowoduje skrócenie czasu podróży z Wrocławia do Warszawy do 3,5 godziny. Zgodnie z tym przejazd z Opola do stolicy powinien trwać mniej niż 3 godziny. Proteza Koniecpolska będzie przebiegać z Wrocławia, przez Opole, Lubliniec, Częstochowę, Koniecpol do miejsca, gdzie złączy się z CMK, w okolicach Włoszczowej.

Natomiast, aby czas podróży faktycznie był krótki należy spełnić kilka warunków. Pierwszym będzie utrzymanie przewidywanej prędkości pociągów. Zgodnie z założeniami ministerstwa pociągi pasażerskie na odcinku prowadzącym do CMK mają się rozpędzać do 160 km/h, a na samej magistrali mają jechać 200 km/h. Do osiągnięcia takich efektów niezbędne będzie zakup nowoczesnych pociągów, które uzyskają taką prędkość. Zakup takich maszyn zapowiedział już Sławomir Nowak-minister transportu.

Drugim warunkiem będzie oczywiście kwestia linii kolejowych na trasie „Protezy Koniecpolskiej”. Należałoby zająć się dostosowaniem torów do szybkości pociągów. Jak mówi rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych, Maciej Dutkiewicz, przez lata stan torów się pogarszał, wiec należy je wymienić, nie zapominając o sieciach energetycznych oraz modernizacji wiaduktów, czy mostów.

Jak się okazuje na odcinku Koniecpol- Turów trwają już prace, a oferty przetargu na odnowę odcinka Częstochowa- Lubliniec- Fosowskie powinny być znane w ciągu kilku najbliższych tygodni. Niebawem również rozpocznie się postępowanie przetargowe dotyczące remontów trasy kolejowej Fosowskie- Opole Główne, którego wartość przewidziano na około 400 mln zł. W czasie robót trasa ta będzie wyłączona z ruchu kolejowego, aż do początku kwietnia 2013 roku.

Dyrektor Opolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, Sylwester Brząkała zapowiada: ” To dotknie także mieszkańców Zawadzkiego. I to właśnie między tym miastem a Opolem na czas remontu będzie kursowała autobusowa komunikacja zastępcza. Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu, który wyłoni przewoźnika, który będzie świadczył tę usługę. To będzie duże zadanie, bo jeden skład w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozi około 200 osób, co daje nam od czterech do pięciu autobusów na skład.”
 

Polskie Linie Kolejowe chcą zakończyć remonty w ciągu 2 lat ze względu na to, że środki pieniężne wykorzystane na realizację inwestycji w 80 % pochodzą z UE. Dofinansowanie obejmuje lata 2007-2013, a więc wszystkie projekty muszą zostać zakończone najpóźniej w 2014 roku. W 2015 roku należy rozliczyć się z wykonanych prac, a gdy nie zostały sfinalizowane konieczny będzie zwrot środków.

 

Żródło