WYPOŻYCZAMY SAMOCHODY

DLA CIEBIE, TWOJEJ RODZINY I FIRMY


ODBIÓR Z LOTNISKA

WROCŁAW, KATOWICE

Klimatyzacja samochodowa w pigułce

WYNAJEM NEWS

     Nieustający postęp w branży motoryzacyjnej spowodował, że klimatyzacja w samochodzie nie jest już luksusem obecnym jedynie w limuzynach. Obecnie jest właściwie standardem w każdym z typów samochodów. Pierwszą klimatyzację zamontowano w 1933 roku w USA. Było to urządzenie o dosyć prymitywnej budowie- nie posiadała manualnej regulacji, a jej montaż możliwy był jedynie w limuzynach o odpowiednio wysokiej mocy silnika, który radził sobie z dużym obciążeniem. Pierwszy raz w seryjnie produkowanym samochodzie klimatyzacja pojawiła się w latach 50. ubiegłego wieku. Z końcem lat 60. 50% samochodów amerykańskich posiadało już klimatyzację jako wyposażenie standardowe. W Europie stała się normą dopiero na przestrzeni ostatniej dekady. Na dzień dzisiejszy ponad 80% samochodów posiada klimatyzację jako wyposażenie standardowe.

 

 

     Jeśli chodzi o budowę klimatyzacji, składa się ona z kliku podstawowych elementów:

  1. Skraplacz- częściej nazywany chłodnicą klimatyzacji, umieszczony jest w przedniej części pojazdu, możliwie najbliżej wlotu powietrza z atrapy i przedniego zderzaka
  2. Zawór rozprężny- znajduje się w komorze silnika. Odpowiedzialny jest za rozprężenie czynnika, czyli przejście z postaci ciekłej do gazowej co prowadzi do obniżenia temperatury gazu.
  3. Parownik- umieszczony wewnątrz samochodu. Do niego poprzez zawór rozprężny trafia czynnik w postaci lotnej o niskiej temperaturze. Jego zadaniem jest oddanie poprzez radiator niskiej temperatury gazu, który krąży w jego wnętrzu do kanałów wentylacyjnych samochodu.

     Jako, że budowa klimatyzacji jest bardzo złożona i posiada skrajnie trudne warunki pracy, powinna być poprawnie użytkowana, dzięki czemu będzie działała dłużej i sprawniej. Ciągłe używanie klimatyzacji paradoksalnie przedłuża jej żywotność z tego powodu, że cały układ klimatyzacji smarowany jest olejem, który znajduje się w jego wnętrzu. Mówiąc konkretniej, jest to tak zwana mgła olejowa, która dociera do wszystkich zakątków układu, głównie do kompresora. Jest on tak zwaną pompą gazu. Dlatego też ciągła praca oprócz stałego przepływu silnika powoduje generowanie wspomnianej mgły olejowej, która ochrania układ klimatyzacyjny.  

Dobre rady:

     - podczas upalnego lata koniecznie przewietrz samochód przed włączeniem klimatyzacji. Jest ważnym, aby temperatura w samochodzie obniżyła się do temperatury otoczenia, gdyż klimatyzacja w tym przypadku lepiej poradzi sobie ze schłodzeniem powietrza;

- minimum raz w roku powinniśmy zlecić wymianę filtra kabinowego, czyszczenie kanałów dystrybucji powietrza do wnętrza kabiny, odgrzybianie parownika oraz sprawdzanie drożności kanału odprowadzającego skropliny z parownika klimatyzacji;

- nie rzadziej niż co dwa lata należy oczyścić układ klimatyzacyjny z wilgoci i uzupełnić go w czynnik chłodzący do wymaganego poziomu;

- co trzy lata trzeba wymieniać filtr osuszacz;

- co jakiś czas powinno się dokonać ozonowania wnętrza pojazdu, dzięki któremu poprzez silne działanie utleniające zabija pleśnie, grzyby, roztocza, bakterie oraz wirusy zaległe w układzie klimatyzacji;